Povezivanje teorije i prakse. Razmisljanja i delovanja. Razmisljanje o prostoru i delovanje u prostoru. Prostor unutar glave, kolektivni prostor. Prostor planiranja, prostor realizacije. Proces donosenja odluka i proces realizacije odluka. Covek postoji i kao jedinka i kao deo zajednice, covek ima i svoj licni privatni prostor za razmisljanje, tajne, i prostor koji deli, koji je javan i koji je dostupan nasim culima. Tako je covekovo moguce shvatanje sveta odvojeno na privatno i javno, ono sto jeste on i ono sto on nije. Teorija se otrkiva u praksi. Kroz primenu teorija se pokazuje tacnom ili ne. Kroz sto vecu mogucnost primene teorija je univerzalnija, znacajnija i tacnija. Teorija je ziva i menja se. Teorija je nase razmisljanje i misljenje o stvarima ili ljudima. Teorija je nas sud koji definise nase ponasanje. I kroz iskustvo, ucenje, kroz absorpciju novih informacija teorija se menja i nacin razmisljanja se menja, sud o necemu ili nekome se menja nakon sto naucimo nesto novo ili konkretno o samom subjektu naseg suda ili ako naucimo o procesu donosenja samog suda, misljenja, odluke. Neophodno je stalo prelaziti iz teorije u praksu i iz prakse u teoriju kako bi nasa teorija bila sto bliza stvarnim mogucnostima koje su u stvarnosti moguce. Primer je naucnik koji kroz eksperimente sa gravitacijom stvara bolju teoriju o gravitaciji i time stvara bolju podlogu za dalje razmisljanje o gravitaciji i oktriva nove mogucnosti gravitacije. Razmisljanje ukljucuje predmet razmisljanja i nacin razmisljanja o predmetu. Delovanje moze biti deo razmisljanja, moze se razmisljati o buducem delovanju, tj. planirati. Kada razmisljanje ukljucuje razmisljanje o delovanju onda je to poseban oblik razmisljanja okrenut ka buducnosti, pripremi za odredjeni trenutak u buducnosti, tj. priprema za zavrsetak zgrade, pripreme za rok kada treba dostaviti dokumentaciju, itd. Da bi delovali sto bolje potrebno je da sto bolje poznajemo kontekst u kome cemo da delujemo. Kad gradimo moramo poznavati kontekst i moramo ga uvazavati inace se gradnja koja ne komunicira sa kontekstom moze okarakterisati kao sebicna i prostor koji se gradi moze se smatrati da se odvaja od zajednice. Novi Pazar je istorijski gledano trgovacki grad i njegova sustina je da bude tacka na putu, da bude mesto odmora na putu, mesto odakle se nastavlja put, gde se ne zadrzava, gde postoji dinamika svojstvena svakom danu, dobu, vremenu i koja ne prestaje. I danas Pazar je mesto prolaska i prolazaka. Ljudi dolaze i odlaze, dodju novi, postanu stari, odu stari, dodju novi i sve tako u krug. Bitno je u jednom polju razumeti sociolosku strukturu grada, kolektivnu dinamiku, vrste ljudi koji borave u tom prostoru i koji nesumnjivo dolaze u dodir sa prostorom, menjaju ga, reaguju sa prostorom. Ali ako malo dublje pogledamo naci cemo da nema svaki covek istu obavezu prema prostoru Pazara. Stranac koji dodje na dva dana nema odgovornost da menja i unapredjuje prostor, strancu je prostor grada samo prostor u kom on moze da se krece dok neko ko zivi i planira da zivi u Pazaru ipak drugacije dozivljava prostor grada. Zamislimo se recimo da nam je zelja da se bavimo celokupnim drustvom grada i zamislimo koliko razlicitih interesa postoji medju ljudima grada. Taj nas obuhvat je ustvari ceo prostor grada, svaka njegova tacka koja je specificna na svoj nacin. Koliko je jedan covek ili tim ljudi u stanju uopste da obuhvati svakog na pravedan nacin? Zasto pravedan? Jer ako je arhitektan nepravedan onda ce svojim odlukama ugroziti jednu a promovisati drugu skupinu ljudi iste zajednice. Diskusija o donosenju prostornih odluka kao sto vidite jednostavno namece pitanja o socijalnoj strukturi i hijerarhiji koja postoji unutar tog prostora. Jer ne osluskivanje naroda znaci diktatura u prostoru, znaci nametanje subjektive i licne ideje ili ideje samo jedne grupe. Tj. ako hocemo da delujemo u pravcu promocije demokratije, uvazavanja, ne mozemo da namecemo dikaturski sistem vec moramo upoznati pojedinosti jednog mesta i moramo tacno odrediti gde je napredak i unapredjenje moguce. Pa kako bi smo to mogli da sagledamo grad Novi Pazar ili neke njegove delove? Kako to treba da pristupimo bilo kom kontekstu u kom treba da primenimo nase znanje o prostoru? Koji su to prostorni elementi karakteristicni za grad Novi Pazar? Koje su to aktivnosti gradjana koje ukljucju prostor grada? Gde se desava trenutno interakcija izmedju ljudi i prostora? koja su to mesta interakcije izmedju ljudi? koje su to postojece veze unutar grada? Koliko najmanje mozemo da ucinimo? Koji je najjednostavniji nacin da pomognemo, doprinesemo? Sta je to sto bas sad u ovom trenutku mozemo uraditi ili osmisliti u prostoru, obzirom da smo vec ulozili godine studirajuci prostor i delovanje u prostoru? Na koji nacin teorijski pristupiti teritoriji grada Novog Pazara kako bi nase delovanje bilo adkevatno, ispravno i delotvorno?
